Jeśli jesteś kupującym konsumentem, zgodnie z § 1829 Kodeksu cywilnego (ustawa nr 89/2012 Sb.), masz prawo do zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny, w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania dobra. Uprawnienie przysługuje Ci również w przypadku złożenia zamówienia online z odbiorem osobistym w jednym z punktów dostawy.
Jeżeli nie jesteś konsumentem, tj. nabywasz towar w ramach swojej działalności gospodarczej lub gospodarczej (o czym świadczy numer identyfikacyjny na dokumencie zakupu), prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje, gdyż przepisy prawa nie przewidują ta opcja.
Wyjątkiem, w którym nie możesz odstąpić od umowy kupna jest:
Rozpakowanie, przetestowanie i użycie towaru (innego niż towar wymieniony powyżej) nie powoduje utraty prawa do zwrotu towaru, tj. odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży bez podania przyczyny. Możesz używać i testować towar, ale nie powinno być widocznego zużycia. Trzeba też pomyśleć o kosztach, jakie będziemy musieli ponieść przy przywróceniu towaru do stanu pierwotnego, za zużyty materiał itp. Koszty te mogą zostać wezwane do zapłaty.
Koszty związane ze zwrotem towaru (np. opakowanie transportowe, opłata pocztowa itp.) leżą po Twojej stronie i nie można od nas żądać ich zwrotu.
W przypadku towarów używanych mamy prawo do zwrotu kosztów związanych z przywróceniem towaru do stanu pierwotnego. Możesz uniknąć naliczania tych opłat, jeśli sam przywrócisz towar do pierwotnego stanu, np. poprzez wyczyszczenie, złożenie, odpowiednie opakowanie itp. Towar nie musi być zwrócony w oryginalnym opakowaniu, ale mamy prawo zwrócić rzeczywistych kosztów związanych z przepakowaniem towaru. Mamy również prawo do naliczenia opłaty za materiały eksploatacyjne, które były częścią towaru. Koszty te teoretycznie mogą sięgać pełnej ceny towaru.
Przykład:
Klient zamawia i kupuje drukarkę, rozpakowuje ją w domu, wyrzuca opakowanie i uruchamia drukarkę, drukuje zdjęcie i stwierdza, że drukarka nie spełnia jego wymagań. W ten sposób drukarka była używana, a jednocześnie tusz, który był w opakowaniu, został zużyty i zużyty. Prawo do odstąpienia od umowy nie wygasa wraz z upływem czasu użytkowania, jednak konsument powinien zapłacić za zużyty materiał oraz koszty przepakowania drukarki.
Mamy zatem prawo do zwrotu kosztów faktycznie poniesionych w związku ze zwrotem towaru lub ze zużytym materiałem. Koszty te są zawsze oceniane indywidualnie i jako takie są następnie naliczane i potrącane z kwoty za zwrócony towar. Jeżeli kwota za zwrócony towar została wysłana zanim zdążyliśmy obliczyć te koszty, zostaną one dodatkowo naliczone.
Termin do odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży trwa 14 dni kalendarzowych, nie roboczych i rozpoczyna się następnego dnia kalendarzowego po odebraniu towaru przez konsumenta (np. jeśli odbierzesz towar w piątek, termin na zwrot towaru mija liczony od soboty włącznie).
O zachowaniu terminu decyduje data wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Odstąpienie od umowy możesz również wysłać drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty elektronicznej lub dołączyć bezpośrednio do zwracanego towaru.
Wzór dokumentu Odstąpienie konsumenta od umowy sprzedaży ( ott , docx , pdf ).
Zakupiony towar należy odesłać do nas jak najszybciej, jednak nie później niż 14 dni od wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy kupna-sprzedaży.
Zwrotu towaru można dokonać osobiście w dni robocze w godzinach 8:00–16:00 pod adresem FLOMAT s.r.o., Zlepšovatelů 857/15, 700 30 Ostrava - Hrabůvka lub wysłać przesyłkę na adres FLOMAT s.r.o., Zlepšovatelů 857/15, 700 30 Ostrava - Hrabůvka.
Jeśli będziesz odsyłać przedmiot pocztą lub prywatnym przewoźnikiem, zapakuj go dobrze, aby uniknąć uszkodzeń podczas transportu.
Zalecamy zawsze dołączyć do zwracanego towaru fakturę (dokument podatkowy), która znajdowała się w przesyłce, co potwierdza, że zakupiłeś u nas towar i ułatwia nam identyfikację towaru i zgłoszenia. Ponadto dołącz wydrukowaną wersję dokumentu Odstąpienie konsumenta od umowy sprzedaży ( ott , docx , pdf ).
Zwrócimy Ci pieniądze za zwrócony towar w taki sam sposób, w jaki go otrzymaliśmy, lub w inny uzgodniony sposób, najlepiej przelewem na konto bankowe. Zwrócimy należność tak szybko, jak to możliwe, nie później niż 14 dni po odstąpieniu od umowy kupna-sprzedaży, jednak nie przed dostarczeniem zwracanego towaru do naszej siedziby lub miejsca prowadzenia działalności (lub przed udowodnieniem, że zwracany towar został już wysłane do nas).