Ustawienia plików cookie Na naszych stronach internetowych używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne, podczas gdy inne pomagają nam ulepszyć tę witrynę i Twoje doświadczenie użytkownika. Czy zgadzasz się na korzystanie ze wszystkich plików cookie? Dostosuj
Procedura składania skarg
Postanowienia wstępne
Niniejsza procedura składania reklamacji (zwana dalej „ Procedurą składania reklamacji ”) spółki FLOMAT s.r.o. z siedzibą w Zlepšovatelů 857/15, 700 30 Ostrava - Hrabůvka, numer identyfikacyjny: 05939585, wpisanej do Rejestru Handlowego prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Ostrawie, Dział C, Wpis 69982 (zwanej dalej „ Sprzedawcą ”) reguluje stosunki pomiędzy Sprzedawcą a inną osobą fizyczną (zwaną dalej „ Kupującym ”) w zakresie wykonywania praw wynikających z odpowiedzialności za wady.
Prawa kupującego z tytułu wadliwego wykonania (zwane dalej „ reklamacją ”) muszą być zawsze wykonywane zgodnie z niniejszą procedurą reklamacyjną. W kwestiach nieuregulowanych w niniejszej procedurze składania skarg zastosowanie mają przepisy prawa Republiki Czeskiej. Sprzedawca poinformuje Kupującego o niniejszej procedurze reklamacyjnej w odpowiedni sposób i na żądanie Kupującego przekaże mu ją w formie pisemnej. Niniejsza procedura składania skarg jest zgodna z ustawą nr 103/2013. 89/2012 Zb. Kodeks cywilny i ustawa nr. 634/1992 Zb. w sprawie ochrony konsumentów.
Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady w następujących przypadkach:
jeżeli w chwili odbioru rzecz ma wadę i z tytułu tej wady uzgodniono rabat od ceny zakupu,
jeżeli towar jest używany, a wada odpowiada stopniowi użytkowania lub zużycia, jakie towar miał w chwili przejęcia go przez kupującego,
wada powstała w wyniku normalnego zużycia rzeczy lub jeżeli wynika to z charakteru rzeczy (np. upływu terminu jej przydatności),
powstała z winy kupującego i powstała w wyniku niewłaściwego użytkowania, przechowywania, niewłaściwej konserwacji, ingerencji kupującego lub uszkodzenia mechanicznego,
wada powstała wskutek zdarzenia zewnętrznego, niezależnego od sprzedawcy.
Składanie skargi
Kupujący ma prawo złożyć reklamację u Sprzedawcy, w dowolnym lokalu Sprzedawcy, w którym reklamacja może być przyjęta w związku z asortymentem sprzedawanych towarów, lub w siedzibie Sprzedawcy albo w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedawca zapewnia obecność pracownika upoważnionego do przyjmowania reklamacji w ciągu wszystkich godzin otwarcia. Reklamację można złożyć również osobie wyznaczonej w tym celu w potwierdzeniu wydanym kupującemu przez sprzedawcę, na paragonie lub w karcie gwarancyjnej, jeżeli osoba wyznaczona znajduje się w siedzibie sprzedawcy lub w miejscu położonym bliżej kupującego.
Kupujący zobowiązany jest udowodnić, że przysługuje mu prawo do złożenia reklamacji, w szczególności udowodnić datę zakupu, bądź poprzez przedstawienie dowodu sprzedaży, potwierdzenia obowiązków sprzedawcy wynikających z wadliwego wykonania umowy lub karty gwarancyjnej, bądź w inny wiarygodny sposób. Kupujący nie ma prawa do składania reklamacji z powodu wady, która została zgłoszona w przeszłości, jeżeli za wadę tę udzielono stosownego rabatu od ceny zakupu.
Jeżeli dochodzenie roszczeń z tytułu wad powodowałoby dla Konsumenta znaczne trudności, w szczególności z tego powodu, że rzeczy nie można przetransportować do miejsca reklamacji w zwykły sposób albo że rzecz jest produktem montowanym lub częścią nieruchomości, Sprzedawca oceni wadę w porozumieniu z Kupującym na miejscu lub w inny sposób. W takim przypadku kupujący zobowiązany jest do udzielenia sprzedawcy niezbędnej współpracy.
Termin wykonania praw
Kupujący może skorzystać z uprawnień wynikających z wadliwego wykonania umowy w terminie 24 miesięcy od dnia odbioru towaru. W przypadku towarów używanych termin do wykonania uprawnień z tytułu wad wykonania może zostać skrócony do 12 miesięcy; o skróceniu terminu sprzedawca poinformuje w potwierdzeniu wykonania obowiązków z tytułu wad wykonania lub w dokumencie sprzedaży. Po upływie tego terminu nie można dochodzić względem sprzedawcy roszczeń z tytułu wad, chyba że strony umowy uzgodniły inaczej albo sprzedawca lub producent udzielił specjalnej gwarancji jakości wykraczającej poza jego obowiązki ustawowe.
Kupujący jest zobowiązany do wykonania uprawnień wynikających z wadliwego wykonania umowy niezwłocznie po stwierdzeniu wady towaru. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za zwiększenie rozmiaru szkody, jeżeli kupujący użył towaru, mimo że wiedział o wadzie. Jeżeli kupujący zasadnie zgłasza wobec sprzedawcy wadę, termin do wykonania uprawnień z tytułu wadliwego wykonania nie biegnie przez czas, w którym towar był naprawiany, a kupujący nie mógł go używać.
Kupujący przyjmuje do wiadomości, że w przypadku wymiany towaru w ramach rozpatrzenia reklamacji, nowy termin do wykonania uprawnień z tytułu wadliwego wykonania nie biegnie. Okres ten kończy się po upływie 24 miesięcy od daty otrzymania reklamowanego towaru po zakupie.
Terminu dochodzenia roszczeń z tytułu wad nie można uważać za determinujący trwałość towaru, która zmienia się w zależności od cech towaru, jego konserwacji i prawidłowości oraz intensywności użytkowania, bądź też umowy zawartej między kupującym a sprzedawcą.
Rozpatrywanie skarg
Sprzedawca jest zobowiązany rozpatrzyć reklamację niezwłocznie, w trudniejszych przypadkach w terminie trzech dni roboczych. Do okresu tego nie wlicza się czasu niezbędnego na profesjonalną ocenę wady. Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu pisemne potwierdzenie, w którym należy wskazać datę i miejsce złożenia reklamacji, cechy reklamowanej wady, żądany przez kupującego sposób rozpatrzenia reklamacji oraz sposób, w jaki kupujący zostanie poinformowany o jej rozpatrzeniu. Rozpatrzenie reklamacji, łącznie z usunięciem wady, powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia reklamacji, chyba że sprzedawca i kupujący uzgodnią dłuższy termin. Bezskuteczne upływ tego terminu uważa się za istotne naruszenie umowy. Sprzedawca jest zobowiązany pisemnie potwierdzić kupującemu sposób rozpatrzenia reklamacji i czas jej trwania. Kupujący nie jest uprawniony do zmiany raz wybranego sposobu załatwienia reklamacji bez zgody Sprzedawcy, z wyjątkiem sytuacji, gdy wybrany przez niego sposób załatwienia reklamacji nie może być w ogóle lub w odpowiednim czasie zrealizowany.
Kupujący jest zobowiązany odebrać reklamowany towar najpóźniej w terminie 30 dni od dnia, w którym reklamacja powinna zostać rozpatrzona; po upływie tego terminu sprzedawca ma prawo naliczyć odpowiednią opłatę za składowanie lub sprzedać towar we własnym imieniu na rzecz kupującego. Sprzedawca jest zobowiązany z wyprzedzeniem powiadomić kupującego o tej procedurze i wyznaczyć mu dodatkowy, rozsądny termin na przejęcie towaru.
Jakość po otrzymaniu
Sprzedawca oświadcza, że przekazuje Kupującemu towar zgodnie z postanowieniami art. 2161 Kodeksu cywilnego, tj.:
towar ma właściwości, co do których kupujący i sprzedawca uzgodnili, a w braku takiego uzgodnienia – właściwości, które sprzedawca lub producent opisali lub których kupujący oczekiwał ze względu na charakter towaru i na podstawie jego reklamy,
towar nadaje się do celu, do którego sprzedawca go przeznaczył, albo do którego rzecz tego rodzaju jest zwykle wykorzystywana,
towar odpowiada pod względem jakości lub wykonania uzgodnionemu wzorowi lub próbce, jeżeli jakość lub wykonanie zostało ustalone na podstawie uzgodnionego wzorca lub próbki,
towary mają odpowiednią ilość, miarę lub wagę i
Towary są zgodne z wymogami przepisów prawnych.
Jeżeli towar nie spełnia wymagań określonych w art. 5.1 Procedury Reklamacyjnej Kupujący ma prawo żądać dostarczenia nowego towaru bez wad, chyba że jest to nieuzasadnione ze względu na charakter rzeczy. Jeżeli wada dotyczy tylko części rzeczy, kupujący może żądać tylko wymiany tej części; jeżeli nie będzie to możliwe, może odstąpić od umowy i żądać zwrotu całości ceny zakupu. Jeżeli jednak byłoby to niewspółmierne do rodzaju wady, w szczególności jeżeli wada może zostać usunięta bez zbędnej zwłoki, kupujący ma prawo żądać bezpłatnego usunięcia wady.
Jeżeli kupujący nie odstąpi od umowy lub nie skorzysta z prawa do dostarczenia nowego towaru bez wad, do wymiany części lub do naprawy, może żądać stosownego obniżenia ceny kupna. Kupujący ma prawo do stosownego rabatu nawet w przypadku, gdy sprzedawca nie może dostarczyć nowego towaru bez wad, wymienić jego części lub naprawić towaru, a także w przypadku, gdy sprzedawca nie usunie wady w rozsądnym czasie lub gdy usunięcie wady naraziłoby konsumenta na znaczne trudności.
Jeżeli wada ujawni się w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania towaru, przyjmuje się, że towar był wadliwy już w momencie jego otrzymania.
Odpowiedzialność sprzedawcy za wadę stanowiącą istotne i nieistotne naruszenie umowy
Odpowiedzialność sprzedawcy za wady stanowiące istotne lub nieistotne naruszenie umowy dotyczy wad towaru, które ujawniły się w ciągu 24 miesięcy od chwili odbioru, tj. wad, w przypadku których odpowiedzialność za jakość przy odbiorze nie obowiązuje zgodnie z art. 5 procedury składania skarg. Wadę uważa się za istotne naruszenie umowy, jeżeli kupujący nie zawarłby umowy, gdyby przewidywał wadę w chwili zawarcia umowy; w innych przypadkach jest to wada, która nie stanowi istotnego naruszenia umowy.
Jeżeli wada stanowi istotne naruszenie umowy, kupujący ma prawo, według własnego wyboru, do otrzymania nowego przedmiotu, jego naprawy, otrzymania rozsądnego rabatu lub odstąpienia od umowy (z prawem do zwrotu pełnej kwoty ceny zakupu). Jeżeli wada jest nieznacznym naruszeniem umowy, kupujący ma prawo żądać usunięcia wady lub otrzymania rozsądnego rabatu.
Kupujący ma prawo do otrzymania nowego, wolnego od wad przedmiotu, wymiany części, otrzymania rabatu lub odstąpienia od umowy, niezależnie od rodzaju wady, jeżeli kupujący nie może prawidłowo użytkować przedmiotu z powodu powtarzającego się występowania wady po naprawie lub z powodu dużej liczby wad.
Koszty reklamacji i rozwiązywania sporów
Jeżeli reklamacja zostanie uznana za uzasadnioną, Kupującemu przysługuje prawo do zwrotu uzasadnionych kosztów poniesionych w związku z realizacją tego prawa.
Jeżeli sprzedawca odrzuci reklamację jako bezzasadną, kupujący lub obie strony, po uzgodnieniu ze sprzedawcą, mogą zwrócić się do biegłego sądowego w tej dziedzinie i zażądać niezależnej ekspertyzy wady.
Jeżeli nie uda się dojść do porozumienia pomiędzy kupującym i sprzedającym, kupujący może skorzystać z istniejących sposobów pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich lub zwrócić się do właściwego sądu.
Gwarancja jakości umownej
Jeżeli sprzedawca udzielił gwarancji jakości wykraczającej poza zakres jego obowiązków ustawowych, jej stosowanie reguluje niniejsza procedura reklamacyjna, chyba że potwierdzenie obowiązków sprzedawcy z tytułu wadliwego wykonania (certyfikat gwarancyjny) lub umowa stanowią inaczej.
Niniejsza procedura reklamacyjna, łącznie z jej częściami, obowiązuje od dnia 25 maja 2018 r. i anuluje poprzednią wersję procedury reklamacyjnej, łącznie z jej częściami. Jest ona dostępna w siedzibie spółki lub w formie elektronicznej na stronie internetowej sprzedawcy.